Praktische informatie

Deze cursus vindt plaats op:

Nader te bepalen datum

Tijd: 10.00 - 16.15 uur

Docent

Sven Brinkhoff

Hoogleraar straf(proces)recht bij Universiteit van Amsterdam, raadsheer plaatsvervanger bij het Gerechtshof Den Bosch, bestuurslid Stichting Mens en Strafrecht, hoofddocent bij de Beroepsopleiding Advocaten.

Wijze van deelnemen

Aan deze cursus kunt u op 3 manieren deelnemen:

Fysiek
Op onze cursuslocatie in Den Haag (Koninginnegracht 60). Klik hier voor informatie over reizen en parkeren.

Digitaal & live
Klik hier voor meer informatie.

Achteraf terugkijken
Klik hier voor meer informatie.

Webinar

Deze cursus is ook als webinar te volgen.

Klik hier voor meer informatie.

Duur: 5 uur

Op ieder gewenst moment te volgen, met de mogelijkheid tot stopzetten.

Doelgroep

• Advocaten
• Bedrijfsjuristen
• Overheidsjuristen
• Openbaar Ministerie
• Rechterlijke macht
• Politie
• Belastingdienst

5 PO / PE punten

• NOvA
• NBA
• NEVOA
• RB
• KNB

Kosten

EUR 399,- excl. 21% BTW

Inclusief

• (Digitale) syllabus
• Lunch
• Consumpties

 
 

Voor de strafadvocaat, rechter-commissaris en zittingsrechter is het vaak niet eenvoudig om zicht te krijgen op de informatie die ten grondslag ligt aan de start van een strafrechtelijk onderzoek. Hoe deze informatie is verkregen en of het om betrouwbare informatie gaat blijft veelal onduidelijk. Dit doet zich bijvoorbeeld voor als de startinformatie afkomstig is van het TCI, de AIVD, buitenlandse opsporingsdiensten (zoals de DEA) en natuurlijk bij de anonieme meldingen van MMA. Bij de startinformatie afkomstig van andere overheidsdiensten (zoals de Belastingdienst of het UWV) spelen weer hele andere aspecten een rol, waaronder met name mogelijke privacyschendingen.

In deze cursus wordt inzicht gegeven in de manier waarop startinformatie wordt verzameld. De strafadvocaat wordt een stevig handvat geboden om effectief verweer te kunnen voeren op de betrouwbaarheid van startinformatie en de rechtmatigheid van de verkrijging ervan. De (zittings)rechter krijgt een handvat aangereikt om adequaat te reageren op verweren over startinformatie. Ten slotte is deze cursus nuttig voor onder meer de politie, omdat inzicht wordt gegeven in wat de rechtsregels zijn rondom startinformatie en een inkijk wordt gegeven in de manier waarop startinformatie een rol speelt in het strafproces.

In deze cursus komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde:

  • de gevaren en risico’s die verbonden zijn aan het verkrijgen van startinformatie en het gebruikmaken ervan in het strafproces;

  • de wijze waarop startinformatie wordt verkregen;

  • het gebruik van en de controle op anonieme startinformatie (afkomstig van TCI, AIVD en MMA);

  • het voeren van verweer op startinformatie: onmogelijkheden, frustraties en kansen;

  • het adequaat reageren op verweren over startinformatie door de rechter-commissaris en zittingsrechter;

  • sanctionering van onrechtmatigheden en de toepassing van art. 359a Sv in relatie tot startinformatie.

Programma

1.  Inleiding

  • definitie

  • de rol van startinformatie in het strafproces

2. Startinformatie afkomstig van o.a. het TCI, MMA, AIVD, buitenlandse instanties

  • wijze van verkrijging van deze vormen van startinformatie

  • risico’s die samengehangen met deze vorm van startinformatie

  • verweren in het strafproces (verdenking?, onrechtmatigheid?, bewijsmiddel?)

3. Verweren rondom startinformatie

  • verweren rondom het bestaan van een verdenking op basis van startinformatie

  • rechtmatigheidsverweren met betrekking tot startinformatie

  • verweren met betrekking tot het gebruik van startinformatie voor het bewijs

  • de lijn van de Hoge Raad rondom deze verweren, maar ook veel feitenrechtspraak

4. Startinformatie en de toepassing van art. 359a Sv

  • de toepassing van art. 359a Sv in zijn algemeen

  • de lijn van de Hoge Raad

  • en wederom veel feitenrechtspraak

 

Beoordelingen

Veel inhoud en praktijkkennis”

“Goed om stil te staan bij dit onderwerp, zet je op scherp”

“Maatwerk voor de aanwezige cursisten”

“Informatief”

“Boeiende materie en docent”

“Leerzaam en informatief”

“Veel aspecten die helder worden besproken”

“Voldoende ruimte voor interactie”

“Nieuwe inzichten gekregen